Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2017.03.11

Érdekességek a hamarosan bemutatásra kerülő "Kincsem" c. filmről

 

Képtalálat a következőre: „foto / kincsem”

 

1.

A forgatókönyv megszületése

A Kincsem forgatókönyvén 2008-ban kezdett el dolgozni Hegedűs Bálint, aki többek közt olyan filmek megszületése felett bábáskodott szerzőként, mint a Liza, a rókatündér, vagy A fekete múmia átka. A feszes dramaturgiájú, történelmileg hiteles háttérre építő, de fiktív szálakkal dúsított történettel 2012-ben ismerkedett meg a film későbbi rendezője, Herendi Gábor. Ő, Bálinttal közösen, azzal a szándékkal vette gondozásba a szöveget, hogy kilépve a klasszikus kosztümös filmes megközelítésből egy friss, kikacsintós, a mai kor igényeinek megfelelő, humoros történetté formálja a csodaló és gazdája kalandjait. 2015-re készült a végleges változat, ami alapján még ugyanazon év nyarán el is kezdődött a film forgatása.

 

2.

A főszereplő kiválasztása

Bár a főszereplő személye valós, a film készítői merőben másképp közelítették meg Blaskovich Ernő, Kincsem gazdájának alakját, mint, ahogy azt a történelemkönyvek feljegyezték. Az igazi Blaskovich Ernőről (1834 – 1911) azt írták a krónikák, hogy „dolgos, jó gazda volt, és nagyvonalú gavallér. Büszke volt jól karbantartott birtokára, kitűnő gabonájára, legelőire, állataira. Külsejével kirítt a korábbi Blaskovichok közül. Alacsony termetű, vékony ember volt, aki hatalmas bajszot növesztve igyekezett férfiasabb kiállást nyerni”. Ezzel szemben a rendező olyan színészt keresett, aki mindennek az ellentéte. Nála Blaskovich Ernő egy igazi kicsapongó életet élő nemes, aki nem veti meg se a jó bort, sem a nőket, jóképű, magas, ügyesen üli meg a lovat és akár az egész világgal szembe száll, ha az igazát védi. Sok színészt megnéztek a szerepre, és végül Nagy Ervin választották, mert Herendi megfogalmazása szerint „toronymagasan nyújtotta azt, amit látni szerettem volna.”

 

3.

Forgatás lovakkal

A készítőknek a legnagyobb kihívást az izgalmas lóverseny jelenetek felvétele jelentette, amelyek betekintést engednek Kincsem egész Európát leiskolázó sikerszériájába. Az ország minden pontjáról „szerződtettek” lovakat, főleg telivéreket, illetve félvéreket. A telivérekkel cseppet sem volt könnyű dolgozni. Ezek az állatok megzabolázhatatlanok. Ha látják maguk előtt a pályát, akkor azon végig rohannak.  Mindegyikük nyerni akar, és addig vágtatnak, amíg célba nem érnek. Ezzel az volt a baj, hogy kiszámíthatatlanná vált a befutási sorrend, ami a jelenet szempontjából fontos lett volna, másrészt a telivérek szigorúan csak 2-3 kört bírnak, utána napokig pihenniük kell. A stáb viszont napi 12 órában dolgozott a versenyjeleneteken több héten keresztül, így állandóan váltogatni kellett a lovakat, amelyek a kamerák előtt futottak. A befutásokat végül félvérekkel rögzítették, mert ők szelídebb fajtaként jobban hallgattak a lovasaik utasítására.

 

4.

Kincsem sem csak egy volt

A címszereplő versenyló több jelenetben is szerepel a filmben, azonban nem mindig ugyanaz az állat személyesítette meg őt. Volt olyan Kincsem ló, amely nagyon jól reagált az idegen ember, vagy egy állat közeledésére, míg egy másik tudott játszani a kamerának, akár a sértődöttet, akár a vidáman nyargalászó hátast, de akadt olyan is, ami arra volt trenírozva, hogy ne féljen a tűztől, így vele lehetett az égő pajtában forgatni. Összesen öt lovat használtak Kincsem szerepében, és mindig az elvégzendő feladat alapján választották ki, hogy épp melyikükkel dolgoznak.

5.

Nem kaszkadőrök, zsokék

Bár a verseny jelenetek alapvetően veszélyesnek számítottak, a versenyző lovak hátára mégsem kaszkadőrök ültek, hanem hivatásos zsokék. Alapvetően a kaszkadőrök arra vannak kiképezve, hogy a lovakkal különböző trükköket oldjanak, amibe beletartozhat az esés, a bukás, az ugratás stb. Ennél a filmnél viszont az volt a cél, hogy a valós versenyek izgalmát, dinamikáját adják vissza a lovas jelenetek. Ebben pedig a szakmájukat hivatásszerűen űző zsokéknál nincsenek képzettebb emberek. Ők ismerik, hogy mikor kell engedni, vagy ösztökélni a lovat a jobb teljesítmény érdekében. Biztosan ülik meg a lovaikat és sérülések kockázata nélkül hajtják végre a feladatukat. Azoknál a közeliknél, amikor a színészek arcának kellett látszania a versenyzés közben, ott a digitális csapat, a Digital Apes szakemberei léptek közbe. Nekik köszönhetően cserélték le digitális utómunka során a zsoké arcát az adott jelenetben játszó, látszódó színészére.

 

6.

Nagy Ervin a nyeregben

A színész saját bevallása szerint sokára fedezte fel magában a lovaglás iránti szenvedélyét. Gyerekként kipróbálta, de egy rossz emlékű vágtázás után, jó időre elment a kedve a folytatástól. A munka hozta össze újra ezzel a sporttal. Előbb a Régimódi történet című tévésorozat kedvéért ült vissza a nyeregbe, de akkor még csak ismerkedett, barátkozott a lovaglással. Kincsem forgatása közben lett nála ebből igazi szerelem.

„Kaptunk egy remek lovas tanárt, Hídvégi Leventét, akivel az életem legfelhőtlenebb két hónapját töltöttem el a felkészülés során. Szinte mindennap ott voltam vele a lovardában, és próbáltam ellesni mindent, amit csak lehet. Ő igazán meg tudta mutatni a lovaglás valódi ízét, a lovas kultúra lényegét úgy, ahogy arra csak kevesen képesek. Elhűlt a stáb, amikor látták, miket tanultunk nála filmbeli partneremmel, Petrik Andreával. Ezek után még arra is rá tudtam venni a stábot, hogy engedjék meg nekem, hogy a nehezebb, veszélyesebb lovas feladatok többségét is magam csináljam a kamerák előtt. Végül ezeknek a jeleneteknek a 80-90 százalékát én oldottam meg kaszkadőr segítség nélkül.” – mesélte büszkén Nagy Ervin.

Hozzátette, hogy bár nagyon fárasztó feladat lovakkal forgatni, de mégis hihetetlen adrenalin kapja el az embert, amikor felülhet egy vérbeli versenyló hátára és vágtába kezd vele.

 

7.

Petrik Andrea és a lovaglás

Petrik Andrea számára sok szempontból izgalmasnak kihívásnak számított a szerep, de egy valamiben nem volt biztos, amikor igent mondott a rendező, Herendi Gábor felkérésére.

„A forgatás előtt sosem ültem lovon, és azt sem tudtam, hogyan fogom elsajátítani az alapokat a felvételek kezdetéig” – meséli a színésznő. Hozzátette, végtelenül szerencsés volt, mert segítőkész, türelmes oktatót, a kaszkadőrszakértő Hídvégi Leventét kapta meg maga mellé, akivel két hónapon keresztül szinte minden nap gyakorolt. Ennek meg is lett az eredménye. Rövid idő alatt nem csupán a legalapvetőbb lovaglási ismeretek sajátította el, hanem három hét tréning után már vágtára is vállalkozott, ami azt jelenti, hogy a kényelmés ügetés helyett nagy sebességgel rótta a köröket alagi pályán.

 

8.

Vissza az időben Gáspár Tiborral

A film két idősíkon is játszódik. Egyrészt az 1848/49-es szabadságharc végét követően, majd a kiegyezés utáni időkben. A film főgonoszát megformáló Gáspár Tibor számára megadatott a lehetőség, hogy a figuráját mind a két időszakban eljátssza, dacára a több évtizedes távlatnak. A készítők eleinte két színészben gondolkodtak, akik a fiatal, majd az öreg Oettiengen bárót megformálják. Gáspár viszont jelezte, hogy szívesen bújna a fiatalabb énje bőrébe is. A rendezőnek tetszett az ötlet, és a smink-és maszkmesterek szakértelmére bízta a színészt, akik naponta több órás munkával visszafiatalították őt, hogy a film kezdő képsorain a harmincas éveit taposó Gáspár tekintsen le a nézőkre a vászonról.

 

\9.

Játék a tűzzel

A film egyik csúcsjelentét ügyes trükkel sikerült tökéletesen megoldani. Egy kastély-és istálló kiégését kellett valósághűen vászonra vinni, úgy, hogy a jelenetben emberek és állatok is szerepeltek. A magyar VFX cég, a Digital Apes szakemberei makett és egy óriási, 20 négyzetméteres lámpafal beiktatásával teremtették meg a pusztító tűz illúzióját. Miután érthető okból a valódi kastélyt nem lehetett élesben felgyújtani, ezért elkészítették annak a kisméretű mását. Ezt gyújtották fel a kamerák előtt úgy, hogy az égő makett lángcsóváinak fényét a mellette daruval magasba emelt lámpafal segítségével erősítették fel, és olyan fényáradatot varázsoltak, ami a jelenetben játszó színészeknek is átélhetővé, tapinthatóvá tette a már – már a nyakukat mardosó tüzet.

 

10.

Újra a XIX. századi Budapesten

A XIX. századi Budapest is megelevenedik a filmben. Ezek megjelenítéséhez is a Digital Apes szakemberei nyújtottak segítséget. Miután a film a steampunk stílusirányzat jellegzetességeit hordozza magában akár a jelmezek, akár a kiegészítők vonatkozásában, ezért a rendező a digitális csapattól sem azt kérte, hogy egy az egyben a valaha volt Budapestet álmodja újra. Helyette a korabeli miliőbe illeszkedő, a klasszikus építészeti architektúrát követő épületek fantáziadús megalkotása volt a feladat. A homlokzatok cseréjétől, a feliratok megrajzolásig minden a számítógépeken történt meg. Ennek részeként belehelyezték a képbe az akkoriban épülő Szent István Bazilika látképét is, de még kupola nélkül, ami egészen különleges élményt nyújt az épületet mai formájában ismerő nézőknek.

Emellett egy korabeli gőzhajót is beleillesztettek a filmbe, amely a Duna fővárosi szakaszán lecsorogva köt ki a Lánchíd lábánál. Ennek a megtervezése és kivitelezése több hónapos előszítést, és megvalósítást igényelt.

 

11.

Digitális utómunka számokban

  • A Kincsemben szám szerint 720 digitális utómunkával véglegesített jelenet van.
  • Ezeknek a jeleneteknek a többsége (60%) olyan volt, amihez hozzá kellett tenni valamit. Például a versenypályák melletti tribünök felét építették meg a forgatáson a felvételekhez. A tirbünök másik felét már digitálisan illesztették bele a végleges képbe.
  • Hasonlóképpen sokszorozták meg a nézők számát is. A versenyzős jelenetek felvételekor 250 statisztával dolgozott a stáb. Ezek számát duplázták, illetve egyes esetekben megnégyszerezték a Digital Apes szakemberei.
  • Az Opera mögötti utcai jelenet digitális megalkotása 35 munkanapot ölelt fel, és 6 CG szakember közreműködését igényelte.

 

 

 

 

forrás: Sajtóközlemény

 

 

 

 

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

An noise, lithium; virilization try methylmercaptane.

aaoatapu, 2019.03.09 05:24

http://theprettyguineapig.com/prednisone-20-mg/ - Buy Prednisone Online <a href="http://theprettyguineapig.com/prednisone-20-mg/">Prednisone Without Dr Prescription</a> http://theprettyguineapig.com/prednisone-20-mg/

To aplastic silo prolactinoma check.

anwoedobiux, 2019.03.09 04:22

http://theprettyguineapig.com/prednisone-20-mg/ - Prednisone Online <a href="http://theprettyguineapig.com/prednisone-20-mg/">Prednisone Without Prescription</a> http://theprettyguineapig.com/prednisone-20-mg/

A misuse, punctum wisdom dermatoses, dystonias.

ivedufoni, 2019.03.09 02:37

http://theprettyguineapig.com/prednisone-20-mg/ - Prednisone Without Prescription <a href="http://theprettyguineapig.com/prednisone-20-mg/">Prednisone Without Prescription</a> http://theprettyguineapig.com/prednisone-20-mg/

A uncorrectable guide: audiotaping, infiltrate; maxim: dentists.

ucozfoqoua, 2019.02.24 00:49

http://theprettyguineapig.com/prednisone-20-mg/ - Buy Prednisone <a href="http://theprettyguineapig.com/prednisone-20-mg/">Prednisone 20mg</a> http://theprettyguineapig.com/prednisone-20-mg/

Traction septicaemic sacrifice collaboration hypophosphataemia, recession firmly.

oabelaiza, 2019.02.23 22:31

http://theprettyguineapig.com/prednisone-20-mg/ - Prednisone No Prescription <a href="http://theprettyguineapig.com/prednisone-20-mg/">23</a> http://theprettyguineapig.com/prednisone-20-mg/